Wednesday 8 December 2010

Sebelum anda memberi makanan bayi

SEBELUM MEMBERI MAKANAN BAYI

Sebelum anda mula mencuba resipi-resipi bercerai susu kami yang enak, di sini diberikan tip-tip mudah tentang bagaimana untuk menyedia dan memberi makanan untuk bayi anda.

Bagaimanakah untuk memulihara vitamin dalam makanan bayi saya?

Jika boleh, sediakan makanan sebaik saja anda memerlukannya. Vitamin C dan setengah vitamin B akan hilang dengan perlahan apabila makanan dipotong, dimasak atau didedahkan kepada udara dan dipuri. Lebih banyak pemerosesan yang dilalui buah dan sayur, lebih banyak nutrien akan hilang.

Jika anda menyediakan jumlah makanan yang cukup untuk dua hidangan, sejukkannya dengan cepat dan masukkan ke dalam peti ais atau penyejuk beku. Penyejukbekuan adalah cara paling baik untuk memulihara vitamin dalam makanan yang telah disediakan. Menyejukbeku makanan lembut dalam bekas penyejuk ais atau mangkuk kecil adalah cara baik untuk menyimpannya. Anda boleh mengeluarkan sejumlah yang diperlukan oleh bayi untuk setiap sarapan.


Jika anda memberikan bayi anda sayur yang berlebihan dari makan malam hari sebelumnya, makanan ini telah hilang sebahagian daripada vitamin C yang ada. Jadi berikan bayi anda sedikit buah-buahan untuk menambah pengambilan vitamin C oleh bayi.

Apakah tekstur yang sesuai bagi makanan bayi saya?

Sebagai panduan kasar, sediakan makanan lumat semasa bayi anda baru hendak mula mencuba pepejal. Apabila bayi anda sudah biasa dengan makanan selain dari susu, jenis makanan yang boleh dihidangkan bertambah, dan tekstur menjadi penting.

Anda boleh mula memperkenalkan makanan yang ada sedikit ketulan sebaik saja bayi anda sekitar usia
tujuh hingga sembilan bulan. Lenyekkan saja makanannya dan jangan purikan.

Apabila bayi anda pandai
memegang barang, keseronokannya memakan makanan jejari bermula dan dia mungkin mahu cuba makan dengan sendiri.

Jika anda menyuap dengan sudu, satu taktik baik ialah memberi bayi satu sudu untuk dipegangnya.


Jika bayi anda di usia
enam atau tujuh bulan suka menggunakan gusi untuk mengunyah karot dan kekacang yang dimasak, dia mungkin akan sukakan sandwic lembut, berisi, pada usia lapan atau sembilan bulan. Dan dari umur >sembilan bulan dan seterusnya, anda boleh memberikan dia makanan yang dicincang.

Setiap bayi berbeza, tetapi jangan berlengah untuk memperkenalkan makanan ketul-ketulan dan yang lebih kasar. Bayi-bayi yang diberi makanan puri leceh untuk jangka masa yang lama boleh membuatkan dia enggan makan ketul-ketul yang kecil pun.

Nutrien manakah penting?

Semasa hari-hari awal bercerai susu, membiasakan bayi anda dengan makanan pepejal adalah tujuan utama anda. Apabila dia sudah biasa dengan sensasi-sensasi baru dalam mulutnya, bolehlah anda memberi fokus kepada nutrien-nutrien yang diperlukannya.

Berikut ialah nutrien penting untuk bayi anda:
  • zat besi;
  • kalsium;
  • vitamin C;
  • vitamin A (ini diberi nama beta karotena dalam makanan sayuran);
  • asid lemak omega 3.
Setiap satu resipi bercerai susu kami disertakan dengan panduan tentang nutrien yang terkandung dalamnya. Jadi, jika bayi anda baru mula makan pepejal, lihatlah resipi-resipi rasa pertama kami untuk idea-idea yang boleh dicuba. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BEFORE YOU BEGIN...

Before you start experimenting with our tasty weaning recipes, here are some handy tips on preparing food and feeding your baby.

How can I preserve the vitamins in my baby's food?

If you can, prepare food just before you need it. Vitamin C and some B vitamins are gradually lost once food is cut, cooked, exposed to the air and puréed. The more processes fruit and vegetables undergo, the more nutrients they'll lose.

If you are making enough for another meal, cool it quickly and pop it in the fridge or freezer. Freezing is the best way to preserve vitamins in the meals you've prepared. Freezing soft food in ice cube trays or small dishes is a handy way to store it. You can just get out as much as your baby needs at each meal.


If you give your baby left-over vegetables from last night's supper, they're likely to have lost some of their vitamin C. So offer your baby some fresh fruit as well to boost her vitamin C intake.

What texture should my baby's food be?

As a rough guide, prepare purées when your baby is first trying solids. Once your baby is happily eating baby food, the range of foods she can have increases hugely, and texture becomes important.

You can start to introduce a few lumps once your baby is around
seven to nine months old. Simply mash, rather than purée, her food.

Once your baby can
grasp things, the fun of finger foods starts and she may like to try to feed herself. If you're feeding your baby with a spoon, giving her one to hold as well is a good tactic.

If your baby happily gums on cooked carrots and beans at
six or seven months, she may enjoy soft, filled mini sandwiches at eight or nine months. And from nine months onwards, you can offer her minced food.

Each baby is different, but don't delay introducing lumps and thicker foods. Babies who have sloppy purées for a long time can be remarkably resistant to eating even the smallest lumps!

Which nutrients are important?

In the early days of weaning, getting your baby used to eating solids is your main aim. Once she is used to the new sensations in her mouth, it's worth focusing on the nutrients she needs.

These are key nutrients for your baby:
  • iron;
  • calcium;
  • vitamin C;
  • vitamin A (this is called betacarotene in plant foods);
  • omega 3 fatty acids.
Each of our weaning recipes comes with guidance on which nutrients it contains.

So, if your baby is just starting solids, simply check our our first tastes recipes for ideas of what to try. 

Credit to babycenter

Anda sepatutnya klik kat bawah ni

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...